Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

Guldlock och de tre björnarna

Av Anna Jonsson - 2 maj 2014 10:01

Det var en gång tre björnar som bodde i ett hus i skogen. Det var Lilla Björn, Mamma Björn och Pappa Björn.

De hade varsin grötskål: en liten skål till Lilla Björn, en mellanstor skål till Mamma Björn och en jättestor skål till Pappa Björn.

De hade varsin stol att sitta i: en liten stol till Lilla Björn, en mellanstor stol till Mamma Björn och en jättestor stol till Pappa Björn.

Och de hade varsin säng att sova i: en liten säng till Lilla Björn, en mellanstor säng till Mamma Björn och en jättestor säng till Pappa Björn.

En vacker morgon när de hade lagat frukostgröten beslöt de sig för att ta en promenad i skogen medan gröten svalnade.

Medan de var borta kom en liten flicka som hette Guldlock till huset. Hon var ingen väluppfostrad flicka, utan hon kikade in genom fönstret och nyckelhålet. När hon såg att ingen var hemma, öppnade hon bara dörren och klev in i det söta lilla huset.

Hon såg de tre skålarna med gröt på bordet, och då hon var hungrig beslöt hon sig för att ta för sig av maten. Hon smakade på Pappa Björns gröt, men den var för salt. Då smakade hon på Mamma Björns gröt, men den var för söt. Slutligen provade hon Lilla Björns gröt, och den var varken för salt eller för söt, utan smakade precis så som Guldlock ville ha det, så hon åt upp alltihop.

Sedan satte sig Guldlock i Pappa Björns stora stol. Men hon reste sig strax, för den var alldles för hård. Då provade hon Mamma Björns mellanstora stol, men den var alldeles för mjuk. Slutligen provade hon Lilla Björns lilla stora, och den passade henne perfekt. Men när hon hade suttit i den lilla stolen bara några sekunder så knakade det till och stolens ena ben gick av. Den mycket snopna Guldlock ramlade ner på golvet med ett brak! 

Då gick Guldlock en trappa upp och hoppades hitta en riktigt skön säng. Först provade hon Pappa Björns säng, men den var för hård. Då provade hon Mamma Björns säng, men den var för mjuk. Slutligen provade hon Lilla Björns säng, och den var perfekt. Hon kurade ihop sig under täcket och somnade på ett kick.

Medan Guldlock sov sött, kom de tre björnarna hem för att äta sin frukost. Guldlock hade stökat till det ordentligt på bordet.

- Vem har ätit av min gröt? röt Pappa Björn med sin djupa, bullriga björnröst.

- Vem har ätit av min gröt? undrade Mamma Björn med sin mjuka, vänliga röst.

- Och vem har ätit av min gröt? ropade Lilla Björn med sin gälla röst. Jag har ingen gröt kvar!

De tittade sig omkring i rummet och såg att möblerna hade blivit flyttade. De gick till sina stolar.

- Vem har suttit i min stol? röt Pappa Björn med sin djupa, bullriga björnröst, för Guldlock hade torkat sina grötiga fingrar på hans hårda kudde.

- Vem har suttit i min stol? undrade Mamma Björn med sin mjuka, vänliga röst, för Guldlock hade gjort en grop i kudden.

- Och vem har suttit i min stol? ropade Lilla Björn med sin gälla röst. Den är trasig! 

Nu började nästan Lilla Björn att gråta.

De tre björnarna gick då upp till sitt sovrum. Först kom de till Pappa Björns säng.

- Vem har legat i min säng? röt Pappa Björn med sin djupa, bullriga björnröst, för Guldlock hade skrynklat ihop hans lakan.

- Vem har legat i min säng? undrade Mamma Björn med sin mjuka, vänliga röst, för Guldlock hade kastat alla kuddar på golvet och smutsat ner täcket.

- Och vem är det som sover i min säng? ropade Lilla Björn med sin gälla röst. Titta! Hon åt min gröt! Hon gjorde sönder min stol! Hon stökade till överallt! Och där ligger hon! Hon sover i min säng!

Plötsligt vaknade Guldlock av allt oväsen. När hon såg de tre björnarna som tittade argt på henne, hoppade hon ur sängen, sprang nerför trappan, ut genom ytterdörren och ut i skogen. Björnarna hörde Guldlock ropa:

- Det är björnar i skogen! Hjälp! Hjälp! Det är björnar i skogen!

Slurligen försvann hon ur synhåll och hennes röst dog bort. De tre björnarna gick in för att laga ny frukostgröt, och de blev aldrig mer besvärade av den stygga flickan igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Jonsson - 13 juli 2014 14:33

1. Bockarna Bruse 2. De tre små grisarna  3. Rödluvan 4. Snövit 5. Hans och Greta 6. Askungen 7. Den fula ankungen 8. Törnrosa 9. Dummerjöns 10. Prinsessan på ärten 11. Kejsarens nya kläder 12. Pojken som åt ikapp med jätten ...

Av Anna Jonsson - 19 juni 2014 17:49

this is not copyrighted © by Daisy Meadows   På jakt efter svartalfen   Rebecka tyckte synd om älvan. - Var inte orolig, sa hon. Kristin och jag ska hjälpa dig att få tillbaka väskan. - Åh, menar du verkligen det? utbrast Miranda lyckli...

Av Anna Jonsson - 18 juni 2014 12:27

This is not copyrighted © by Daisy Meadows   Den rasslande tamburinen   Flickorna avbröt uppvisninge och rusade bort till läraren, samtidigt som flera föräldrar skyndade fram för att försöka hjälpa till att lösa problemet. Men ingen verkade...

Av Anna Jonsson - 16 juni 2014 21:54

Hallå. Nu tänkte jag svara på en fråga som jag fått på FaceBook.   Har du en blogg? Ja, det har jag. Den som jag liksom bloggar på nu.. http://klassiskasagor.bloggplatsen.se   ...

Av Anna Jonsson - 16 juni 2014 17:03

this is not copyrighted av Daisy Meadows   Musiktrubbel   - Åh, vad bra du dansar! sa Rebecka och klappade i händerna. Hon log mot sin vän Krisitn, som just hade visat upp balettstegen som ingick i den dansuppvisning hon skull vara med i ...

Presentation


Hallå, på den här bloggen kommer jag skriva böcker och klassiska sagor så som Askungen, Snövit osv. Just nu håller jag på med böcker. Kommentera och fråga frågor hemskt gärna.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

body, a:hover {cursor: url(http://ani.cursors

Mini Rage Face Cuteness Overload Smiley

Ovido - Quiz & Flashcards