Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Den gyllene gåsen

Av Anna Jonsson - 23 maj 2014 15:12

Det var en gång en man som hade tre söner, och den yngste hette Dumling. Det hände ofta att folk drev med Dumling på grund av hans namn och trodde att han var dum. En dag skulle den äldste brodern gå ut i skogen och hugga ved. Hans mamma gav honom en stor pannkaka och en flaska vin att ta med sig. På sin vandring mötte han en gammal man som sa:

- God dag, unge man. Jag ber dig att ge mig en bit av din pannkaka, och en klunk av ditt vin, för jag är hungrig och törstig.

- Men om jag ger dig av min pannkaka och mitt vin så räcker det ju inte till mig, sa pojken ovänligt och fortsatte.

Han började hugga ner ett träd, men efter några hugg missade han och högg sig i armen. Han fick gå hem igen.

Då fick den andre brodern gå ut i skogn. Även han fick med sig en pannkaka och en flaska vin. Han mötte samma gamle man, som artigt bad om en bit pannkaka och en klunk vin.

- Men om jag ger dig av min matsäck så kommer det ju inte att räcka åt mig, sa pojken tvärt och fortsatte.

Han började hugga ner ett träd, men missade och högg sig i benet.  Även han måste gå tillbaka hem.

Då frågade Dumling sin pappa om inte han kunde få gå ut i skogen och hugga ved, men pappan sa:

- Nej, du kan inte göra det ordenligt. Se vad som hände med dina båda bröder. Du kommer säkert också att skada dig.

Men Dumling tjatade och tjatade tills hans pappa slutligen gav med sig och lät honom gå. Mamman skickade med honom en gammal, torr brödskiva och en flaska avslaget öl. Dumling mötte samma gamle man som hans bröder hade gjort. Mannen hälsade vänligt på honom och sa:

- Låt mig smaka en bit av ditt bröd och få en klunk av din dryck, min gode man, för jag är hungrig och törstig.

Dumling svarade vänligt:

- Tyvärr har jag bara en torr brödbit och avslaget öl, men du får gärna dela detta med mig.

Men när Dumling plockade fram sitt torra bröd, var det en läcker pannkaka, och det avslagna ölet hade blivit ett gott vin. Den gamle mannen sa till honom:

- Efteraom du är så givmild, ska jag se till att du har tur. Hugg ner trädet där borta.

Dumling högg ner trädet som mannen hade sagt till honom, och när trädet föll, satt en gås med gyllene fjädrar längst nere vid roten. Han plockade upp gåsen och begav sig hemåt.

På vägen stannade 

_____________________

paus jag fortsätter senare

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Jonsson - 13 juli 2014 14:33

1. Bockarna Bruse 2. De tre små grisarna  3. Rödluvan 4. Snövit 5. Hans och Greta 6. Askungen 7. Den fula ankungen 8. Törnrosa 9. Dummerjöns 10. Prinsessan på ärten 11. Kejsarens nya kläder 12. Pojken som åt ikapp med jätten ...

Av Anna Jonsson - 19 juni 2014 17:49

this is not copyrighted © by Daisy Meadows   På jakt efter svartalfen   Rebecka tyckte synd om älvan. - Var inte orolig, sa hon. Kristin och jag ska hjälpa dig att få tillbaka väskan. - Åh, menar du verkligen det? utbrast Miranda lyckli...

Av Anna Jonsson - 18 juni 2014 12:27

This is not copyrighted © by Daisy Meadows   Den rasslande tamburinen   Flickorna avbröt uppvisninge och rusade bort till läraren, samtidigt som flera föräldrar skyndade fram för att försöka hjälpa till att lösa problemet. Men ingen verkade...

Av Anna Jonsson - 16 juni 2014 21:54

Hallå. Nu tänkte jag svara på en fråga som jag fått på FaceBook.   Har du en blogg? Ja, det har jag. Den som jag liksom bloggar på nu.. http://klassiskasagor.bloggplatsen.se   ...

Av Anna Jonsson - 16 juni 2014 17:03

this is not copyrighted av Daisy Meadows   Musiktrubbel   - Åh, vad bra du dansar! sa Rebecka och klappade i händerna. Hon log mot sin vän Krisitn, som just hade visat upp balettstegen som ingick i den dansuppvisning hon skull vara med i ...

Presentation


Hallå, på den här bloggen kommer jag skriva böcker och klassiska sagor så som Askungen, Snövit osv. Just nu håller jag på med böcker. Kommentera och fråga frågor hemskt gärna.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

body, a:hover {cursor: url(http://ani.cursors

Mini Rage Face Cuteness Overload Smiley

Ovido - Quiz & Flashcards